Rystevogn.dk
HjemModeltogJernbanerBilledgalleri JernbanerBilledgalleri SporvogneBilledegalleri Modeltog
Ide'en til mit anlægSporskifter til 2 skinnedriftSporbesættelser
Sporbesættelser

Sporbesættelser.

 
Sporbesættelserne gav til at starte med lidt hovedbrud. En del søgning på nettet, gav selvfølgelig nogle resultater, men bare ikke noget der faldt i min smag. I en artikel i Model Railroader tilbage i 1982, var der beskrevet hvordan en lille elektronisk forstærker kreds kunne måle strømforbruget i sporet. Den artikel blev i Maj 2000, efter indførelsen at digitale anlæg revideret. Nu blev der brugt en målestrøms transformer i indgangen, således at der var galvanisk adskillelse imellem sporbesættelse enheden og digital anlægget. Det var noget i den retning jeg søgte.
Hverken Lenz eller nogle af de andre europæiske producenter jeg kendte, havde et produkt hvor der var galvanisk adskillelse imellem sporet og resten af anlægget. Jeg fandt to forskellige producenter der lavet det jeg ønskede, begge amerikanske og det var NCE og Team Digital. Det blev Team Digital jeg valgte.

Team Digital, en lille producent, bosiddende Kokomo, Indiana, USA. 

På deres hjemmeside præsentere de sig således.

Team Digital laver elektroniske produkter, som forbedrer driften af ​​modeljernbaner. Disse produkter er designet til at arbejde med Digital Comand Control (DCC)-systemer. Med disse produkter kan du:

     Kontrol sporskifter fra knapper i kontroltavle.
     Implementere og fjernstyre ruter.
     Tænde lys og slukkes fra knapper i kontroltavle
     Fjernstyre el afkobler.
     Detektere og angive besatte sporsektioner (blokke).
     Styre et signalsystem.
     Kontrol semaforer i et signalsystem.
     Gennemføre en realistisk flersporet jernbane overkørsel.
     Implementerer indikatorer og kontakter i en kontroltavle.
     Animere enheder ved hjælp af servoer.

Deres produkter er lavet primært til det amerikanske marked og i almindelighed til dem der køre med amerikansk forbillede. Så alle de features der er i produkterne, er tilpasset til det amerikanske marked. Men det skal ikke afholde en fra at bruge et produkt, bare fordi det er lavet til et bestemt marked. Det forbehold der er til det produkt man vælger, er at det skal være konvertibelt med det format ens digital anlæg arbejder med. Da jeg benytter Lenz, som benytter formatet Digital Comand Control (DCC), er ikke nogle problemer med at bruge dette produkt. Som Team Digital selv skriver, er deres produkter designet til DCC-systemer. 

                                          

                                                                                                                Fig 1. DBD22                                                                                                    Fig 2. BlocD8

Team Digital har to forskellige detektorer i deres program. DBD22 (Fig 1) som har to sensorer til to blokke, og en BlocD8 (Fig 2) som har 8 sensorer til 8 blokke. Med den sidst nævnte er det muligt at koble den op på Lenz’s Expressnet, eller for den sags skyld, en af de andre DCC producenters netværk. DBD22 kan kobles op til et netværk. Her er man nød til at bruge et overdragelses relæ, og med en potentialfri kontakt (strøm løs kontakt) via et I0-kort og til netværket. Det kunne f.eks være Lenz LR101, som har 8 indgange. Eller NCE AIU hvor der er 14 indgange.



Fig 3. Princip skema for installering af DVD22

DBD22 har ikke problemer med at detektere lokomotiver, eller vogne med indbygget lys. Her måles der igennem dekoder eller lamperne i vognene. Hvis der skal detektere på alle vogne, skal der monteres en 4,7KΩ modstand over et hjulsæt, fig 4.

Fig 4. NCE's forslag til at montere modstande på hjul.

                   

                                                                          Fig 5. DBD22 inden den montering.                                                                   Fig 6. DBD22 efter den er monteret.

DBD22  er enkel at installere. Der skal en 5-12VDC forsyning til. DBD22 skal placeres ind imellem spor og Booster. Ledningen fra sporet skal igennem den ene målestrømstrafo (Fig 3) der er på printet, hvor efter den skal forbindes til sporforbindelsen fra Boosteren. Output 1-2 er open connector udgang. Det vil sige at det er en transistor udgang, med et max strømforbrug på 30mA. Dette er alt rigeligt til at få en eller flere lysdioder til at lyse, eller et sokkel/print relæ til at trække.


Fig 7. Sporskifte med elektrisk hjertestykke og DBD22.

 

Der hvor man skal tænke sig lidt om, er ved sporskifter. Hvis hele sporskiftet skal dækkes, er det vigtigt at få begge retninger med. Her er det vigtigt at forsyningsledningen til sporet går igennem målestrøms trafoen, inden den deler til stamsporet og til hjertestykket.

På tegningen Fig. 7.er det den DBD22 sensor der er markeret rød, der måler igennem hele sporskiftet. Tegningen viser sporskiftet i ret. Sporskiftekontakten følger sporskifte tungen og forbinder hjertestykket til den røde ledning. Lægges sporskiftet om til afvigende, skifter sporskiftekontakten, således at det er den blå ledning der er forbundet til hjertestykket.

Nu kan man syntes at det er lidt meget at gøre ud af det. Men på sigt, løser det nogle praktiske ting i forbindelse med signal og sikringsanlæg, Bl.a. vil man kunne forhindre en utilsigtet omstilling af sporskiftet, hvis der står noget materiel i sporskiftet.