Rystevogn.dk
HjemModeltogJernbanerBilledgalleri JernbanerBilledgalleri SporvogneBilledegalleri Modeltog
Cvk 1988Polske JernbanerPolske Normalsporet DamplokomotiverIndonesien
Polske Normalsporet Damplokomotiver

PKP overtager i 1918 en meget broget samling af materiel, såvel fra Tyskland som fra Østrig/Ungarn. Fordelt på 71 forskellige typer. Alt sammen med en begrænset leve tid, på ca.10år. I 1918 var lokomotiv industrien så godt som ikke eksisterende i Polen. I 1919 blev ”Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A.” i Chrzanów grundlagt, fabrikken er bedre kendt som Fablok. Det første lokomotiv der bliver leveret, er en Tr21, som var udviklet af polske ingeniører, men bygget af dele og komponenter fra den østrigske fabrik StEG. Lokomotivet bliver leveret d.7/4 1922. Først i 1924 er man selv i stand til at levere Tr21, bestående af dele der var lavet udelukkende i Polen.  En anden lokomotivfabrik der så dagens lys var   ” Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów” (WSABP). Det første damplokomotiv herfra var en Tr12. Alle dele og komponenter var fabrikeret i Polen, men dokumentationen var østrigsk. Dette lokomotiv forlod fabrikken marts 1924. Den sidste fabrik var ”Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego” HCP i Poznań. Produktionen af Ty23 begyndte i 1926, lokomotivet var designet af den polske ingeniør Wacław Łopuszyński. Disse 3 fabrikkers kapacitet var fuld ud tilfredsstillende, til at levere det materiel der var nødvendigt i mellem krigsårene.

I første omgang koncentreret man sig om godstogslokomotiver af typerne Tr12, Tr21 og Ty23. Senere kom persontogs lokomotiverne af typerne Os24, Ok22, OKi27 og Okz32 og til sidst eksprestogs lokomotiverne Pu29 og Pt31. Kronen på værket for polsk lokomotiv bygning var Pm36. Konstruktionen vandt en pris i Paris på den Internationale Teknologi og Kunst udstilling i 1937. Den kraftige Ty37 blev den sidste udviklede konstruktion, inden udbruddet af 2 verdenskrig. 

                                           
                                                        Leszno, 2011. PKP Pm36-2.                                                                                             Wolsztyn, 2007. PKP Ok1-322, Ok22-31, Ol49. Ol49-7 og Pm36-2

I årene 1927-39 formår Fablok i Chrzanów, sideløbende med produktionen af lokomotiver til PKP, at bygge lokomotiver til div. Industribaner. Det var industri lokomotiver af østrigsk eller tysk design. De østrigske typer var T1A og T1B og de tyske typer var T1D og Elna. Samtidig udviklede man også sit eget design, det blev til typerne T2A, T2A Ferrum 29, T1C,T2C og T3C.

Først i 1930’erne lykkes det de polske lokomotiv fabrikker at komme ud på eksport markederne. I årene 1931-38 leveres 25stk. lokomotiver til Bulgarien, 12stk lokomotiver til Marokko, 3stk. til Letland og 1stk. til Kina. Alle lokomotiverne bliver konstrueret efter de forskellige baneforvaltningers krav og ønsker.

Straks efter den tyske besættelse af Polen i september 1939, bliver de polske lokomotiver fabrikker sat til at producere lokomotiver til DRB. Det bliver til typerne Br44 (Ty4), Br50 (Ty5), Br52 (Ty2) Br86 (Tkt3), og industri lokomotiver fra Oberschleissien. Da Polen endelig bliver befriet igen, begynder de to fabrikker som ikke var blevet ødelagt (Fablok og HCP) produktionen igen. De fortsætter produktionen af lokomotiver af typen Br52, som i samme forbindelse får ny type betegnelse, Ty42. De bliver alle bygget af dele som er efterladt af tyskerne, da de trækker sig tilbage.

Efter krigen hærgen, står polakkerne med en meget ødelagt infrastruktur. Det gælder hurtigt om at få nogle lokomotiver ud at køre. Man kikker tilbage på før krigsproduktionen. Godstogslokomotivet Ty45 er en moderniseret Ty37 og persontogs lokomotivet Pt47 er en moderniseret Pt31. Man påbegynder også produktionen af tender lokomotivet TKt48 og persontogs lokomotivet Ol49, samt det svære godstogs lokomotiv Ty51. Yderligere fik PKP i 1947, 100stk Ty246, leveret fra USA, af Alco, Baldwin og Lima. Det var en del af Marshallhjælpen til landet. Polen er det eneste land, inden for Sovjetunionen interesse område, som fik del i Marshallhjælpen. Stalin fik dog stoppet hjælpen. Da han mente, at det var vestlig propaganda og indblanding i Polens (Sovjetunionen) indre anliggender.

Wolsztyn 2007. PKP Tr5 65 og Ty1 76 i kulgården, i baggrunden PKP Ty45 359.


En anden stor aftager af damplokomotiver var den polske industri. Som prøver at rejse sig, efter de store ødelæggelser som var følger af krigen. Oberschleissien som var blevet til SLK Śląsk. Byggede på basis af tysk dokumentation og Ferrum 29, hvis design fra Fablok, blev grundlag for den moderniserede type Ferrum 47. SLK Śląsk udviklede også 2 nye typer. Det lille B1 Baziel og aku/fireless lokomotiv. Disse industrier lokomotiver blev også solgt til udenlandske kunder. Flest til Kina, som aftager omkring 150 lokomotiver. 

I årene efter den 2 verdenskrig prøver de polske fabrikker at komme ud på verdensmarkederne igen. Men på grund af den politiske situation efter 2 verdenskrig, lykkes det kun med en begrænset succes. I årene 1949-57 bygges der tæt på 900stk. af typen Er til Sovjetunionen, og fra 1958-60 bygges der 30stk. WP til Indien. Således slutter produktionen af damplokomotiver i Polen i 1963. Det sidst bygget polske damplokomotiv ruller ud fra Fablok i Chrzanów, og det var industri lokomotiv af typen Ferrum 47. 


  
Polske Normalspors Damplokomotivs typer:

 PKP

 Leveret til

 Hjulstilling

 Fabrik

 Bygge år

 Antal

 Til PKP

Sidste lok udrangeret

Tp15

kkStB 73

D
0-8-0

 

1885-1909

26

1919

1957

Th17

ČSD 324.3

C
0-6-0

 

1890-1906

2

1919

1951

TKh1

KPEV T3
DRG Br98

C
0-6-0

O&K, Berlin-Drewitz.
Vulcan, Stettin.

1890-1909

23

1919

1967

TKh100

Różne

C
0-6-0

 

1890-1943

65

1919

1968

Pd1

KPEV pr. S3
DRG Br13

2B
2-4-0

Hanomag, Hannover.

1892-1907

18

1919

1951

TKb100

Różne

B
0-4-0

 

1892-1927

18

1919

1963

Th24

kkStB 59

C
0-6-0

 

1894-1902

8

1919

1951

Ti11

kkStB 260

1C
2-6-0

 

1894-1908

11

1919

1953

Tp2

KPEV pr. G7²
DRG Br55

D
0-8-0

Hanomag, Hannover.
Vulcan, Stettin.
Henschel, Kassel.

1895-1911

91

1919

1966

TKi2

KPEV pr T9²
DRG Br91

1C
2-6-0

Union, Königsberg.

1897-99

10

1919

1953

TKh14

kkStB 197

C
0-6-0

 

1898

1

 

1948

Od2

KPEV Pr. P4²
DRG Br36º

2B
4-4-0

Schwartzkopff, Berlin.

1898-1910

46

1919

1958

Ti12

kkStB 60

1C
2-6-0

 

1898-1910

14

1919

1949-51

Tp1

KPEV G7¹
DRG Br55⁰⁻⁶

D
0-8-0

Henschel, Kassel.
Schwatzkopff, Berlin.
Vulcan, Stettin.

1898-1917

99

1919

1966

TKi100

Różne

1C
2-6-0

 

1898-1934

17

1919

1971

Th3

KPEV old. G4²
DRG Br53¹º

C
0-6-0

Hanomag, Hannover.

1899

1

1919

1948

Ti2

KPEV pr. G5²
DRG Br54²⁻³

1C
2-6-0

Hanomag, Hannover.

1899-1906

8

1919

1954

Ti4

KPEV pr. G5
DRG Br54¹º

1C
2-6-0

Schwarzkopff, Berlin.

1899-1910

60

1919

1957

TKi1

KPEV wü. T9¹
DRG Br91²º

1C
2-6-0

Esslingen, Esslingen a. Neckar.

1901

4

1919

1949

Pd13

kkStB 106

2B
4-4-0

 

1901

1

1919

1949

TKh17

kkStB 66

C
0-6-0

 

1901-06

6

1919

1955

Pd4

KPEV pr. S5²
DRG Br13

2B
4-4-0

Vulcan, Stetin.

1901-10

14

1919

1955

TKi3

KPEV pr. T9³ DRG Br91³⁻¹

1C
2-6-0

Henschel, Kassel.
Jung, Jungentahl b. Kirchberg an der Sieg.
Union, Königsberg.

1901-14

236

1919

1969

Tw11

kkStB 180, 180.500

E
0-10-0

 

1902-09

2

1919

1951

OKi1

KPEV pr. T11
DRG Br74º⁻³

1C
2-6-0

Borsig, Berlin.
Hohenzollern, Düsseldorf-Graffenberg.
Union, Königsberg.
Vulcan, Stettin.

1903-10

52

1919

1966

Ti3

KPEV pr. G5³
DRG Br54

1C
2-6-0

Henschel, Kassel.

1904

1

1919

1952

Tp104

MPS O

D
0-8-0

 

1904

1

1919

1949

Pd14

kkStb 206

2B
4-4-0

 

1904-06

3

1919

1950

Tp108

DŻWW ϥ

D
0-8-0

 

1904-09

2

1919

1950

OKl12

kkStB 229

1C1
2-6-2

 

1904-17

12

1919

1955

Oi1

KPEV pr. P6
DRG Br37º⁻¹

1C
2-6-0

Hanomag, Hannover.
Schwartzkopff, Berlin.
Henschel, Kassel.
Humboldt, Köln-Kalk.

1905-10

31

1919

1972

Tp3

KPEV G8
DRG Br55¹⁶⁻²²

D
0-8-0

Henschel, Kassel. F.Schichau, Elbing.
Vulcan, Stettin.

1906-13

45

1919

1970

Tp17

kkStb 174

D
0-8-0

 

1906-14

11

1919

1953

OKi2

KPEV T12
DRG Br74¹³

1C
2-6-0

Borsig, Berlin.
Elsässische Maschinenbau, Grafenstaden.
Hohenzollern, Düsseldorf-Graffenberg.

1906-21

84

1919

1973

Ok1

KPEV P8
DRG Br38

2C
4-6-0

Borsig, Berlin.
Henschel, Kassel.
Schwartzkopff, Berlin.

1906-23

429

1919

 2009

Pd5

KPEV S5
DRG Br13

2B
4-4-0

Linke-Hofmann-Werk, Breslau.
Henschel, Kassel.
Humboldt, Köln-Kalk.

1907-13

37

1919

1958

TKw1

KPEV pr. T16
DRG Br94

E
0-10-0

Schwartzkopff, Berlin.

1907-13

39

1919

1970

TKp11

kkStB 178

D
0-8-0

 

1907-14

2

1919

1950

OKh10

WD

C
0-6-0

 

1909

1

1919

1950

Ol11

kkStB 329

1C1
2-6-2

 

1908-09

11

1919

1956

Ti16

kkStB

1C
2-6-0

 

1910

1

1919

1950

Ol12

kkStB 429, 429.100
kkstB 429.900

1C1
2-6-2

Maschinen-fabrik der k.k.priv. österreichischen Staats-eisenbahn-Gesellschaft, Wien.
Actien-Geschellschaft der Lokomotiv-Fabik tidl. G. Sigl, Wiener- Neustadt.
Wiener Lokomotivfabriks-AG, Wien Floridsdorf.
Erste Böhmische-Mährische Maschinenfabrik, Prag-Lieben.

1910-18

47

1919

1968

Pn11

kkStB 210

1C2
2-6-4

 

1910-18

9

1919

1950

Ok2

SäStB XII H2
DRG Br17

2C
4-6-0

Richard Hartmann, Chemnitz.

1910-22

5

1919

1953

TKp1

KPEV pr. T13
DRG Br92¹º

D
0-8-0

Union, Königsberg.

1910-24

94

1919

1967

Tw1

KPEV pr. G10
DRG Br57¹º

E
0-10-0

Borsig, Berlin.
Hamomag, Hannover.
Henschel, Kassel.

1910-24

141

1919

1976

TKp1

KPEV old. T13
DRG Br92

D
0-8-0

Union, Königsberg.

1910-24

 

1919

1967

Tp109

DŻWW ϥ

D
0-8-0

 

1911

 

1919

1952

TKp12

kkStB 278

D
0-8-0

 

1911

1

1919

1951

Pk1

KPEV old. S10
DRG Br16

2C
4-6-0

Hanomag, Hannover.

1911-14

24

1919

1958

Pk2

KPEV pr S10¹
DRG Br17¹º⁻¹¹

2C
4-6-0

Henschel, Kassel.

1911-15

42

1919

1959

Pn12

kkStB 310. 310.300

1C2
2-6-4

 

1911-18

7

1919

1950

TKp100

Różne

D
0-8-0

 

1911-40

7

1919

1956

OKl11

kkStB 29

1C1
2-6-2

 

1912

5

1919

1953

Tr11

kkStB 170

1D
2-8-0

 

1913-19

72

1919

1955

Tp4

KPEV pr. G8¹
DRG Br55²⁵⁻⁵⁶

D
0-8-0

F.Schichau, Elbing.
Hanomag, Hannover.
Linke-Hofmann-Werk, Breslau.

1913-21

302

1919

1972

Tkw2

KPEV pr. T16¹
DRG Br94

E
0-10-0

Linke-Hofmann-Werk, Breslau.
Hanomag, Hannover.
Henschel, Kassel.

1913-24

129

1919

1976

TKt1

KPEV T14
DRG Br93

1D
2-8-0

Henschel, Kassel.
Hohenzollern,
Düsseldorf-Graffenberg.
Union, Königsberg.

1914-19

85

1919

1972

TKw3

SäStB XI HT przem
DRG Br57
²

E
0-10-0

Richard Hartmann, Chemnitz.

1913-42

6

 

1949-51

OKl101

SäStB XIV HT
DRG Br75

1C1
2-6-2

Richard Hartmann, Chemnitz.

1915

1

1919

1949

Tw12

kkStB 80.900
kkStB 80

E
0-10-0

Breitfeld-Daněk, Slaný.
Maschinen-fabrik der k.k.priv. österreichischen Staats-eisenbahn-Gesellschaft, Wien.
Actien-Geschellschaft der Lokomotiv-Fabik tidl. G. Sigl, Wiener- Neustadt.

1915-23

59

1919

1967

Tp106

kukHB 274

D
0-8-0

 

1916

11

1919

1953

TKp101

kukHB 578

D
0-8-0

 

1916

5

1919

1956

OKo1

KPEV pr. T18
DRG Br78

2C2

Vulcan, Stettin.

1916-24

29

1919

1975

Oi101

kukHB 328

1C
2-6-0

 

1917

6

1919

1954

Ty1

KPEV pr. G12
DRG Br58

1E
2-10-0

Borsig, Berlin.
Henschel, Kassel.

1918-22

134

1919

1970

TKt2

KPEV pr. T14¹
DRG Br93¹²

1D
2-8-0

Esslingen, Esslingen a. Neckar.
Hohenzollern,
Düsseldorf-Graffenberg.
Union, Königsberg.

1918-23

68

1919

1972

Tr20

PKP

1D
2-8-0

Baldwin, Philadelphia, Pennsylvania.

1919-23

100

1919

1974

Tr6

DRG Br56²º

1D
2-8-0

Henschel, Kassel.
Krupp, Essen.
Linke-Hofmann-Werk, Breslau.

1920-24

52

1919

1972

Tr3

KPEV pr. G8³
DRG Br56¹

1D
2-8-0

Henschel, Kassel.

1920

16

1919

1955

Tr12

(PKP) kkStB 270

1D
2-8-0

Wiener Lokomotivfabriks-AG, Wien-Floridsdorf.
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów” (WSABP).

1920-27

38

1919

1949-51

OKm11

PKP (kkStb 629)

2C1
4-6-2

 

1922

5

1922

1954

Tr21

PKP

1D
2-8-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A.” i Chrzanów.
Société Anonyme des Forges, Usines et Fonderies, Haine-St Pierre.
Maschinen-fabrik der k.k.priv. österreichischen Staats-eisenbahn-Gesellschaft, Wien.
Les Ateliers Métallurgiques. Tubize.

1922-25

72

1922

1973

Pt1

KPEV pr. P10
DRG Br39

1D1
2-8-2

Borsig, Berlin.

1923-24

11

1919

1956

Tr12

PKP

1D
2-8-0

Wiener Lokomotivfabriks-AG, Wien Floridsdorf.
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów” (WSABP).

1923-26

58

1923

1949-51

Ty23

PKP

1E
2-10-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).
Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1926-34

536

1926

1980

Os24

PKP

2D
4-8-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1926-27

60

1926

1970

Ok22

PKP

2C
4-6-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).
Hanomag, Hannover.
ZNTK Piła.

1928-34

185

1928

 2009

Oi2

DRG Br24

1C
2-6-0

F.Schichau, Elbing.
Linke-Hofmann-Werk, Breslau.
Krupp, Essen.

1928-40

34

1945

1976

Okl2

DRG Br64

1C
2-6-0

F.Schichau, Elbing.
Union, Königsberg.
Vulcan, Stettin.

1928-40

38

1945

1973

TKt3

DRG Br86

1D
2-8-0

  F.Schichau, Elbing.
Schwartzkopff, Berlin.
WLF.
Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1928-43

46

1945

1975

Okl27

PKP

1C1
2-6-2

WLF.Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1928-33

95

1928

1979

TKh29

przemysł

C
0-6-0

 

1929

1

1929

1953

Oka1

LVD Tk

1A1
2-2-2


1931

1

1945

1969

Pu29

PKP

2D1
4-8-2

WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1931

3

1929

1970

Pm1

DRG Br01

2'C1'
4-6-2

 

1931

1

1945

1951

Pm2

DRG Br03

2'C1'
4-6-2

Borsig, Berlin.
Henschel, Kassel.
Krupp, Essen.
Schwartzkopff, Berlin.

1931-36

35

1945

1978

Oka1

PKP

 

 

1931-33

 

1931

1969

OKf100

LG TK

1’B2
2-4-4

 

1932

1

1945

1950

Pt31

PKP

1'D1'
2-8-2

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1932-40

110

1932

1980

TKl100

SchKB nr.2

1C1
2-6-2

 

1934

1

1934

1956

OKz32

PKP

1E1
2-10-2

WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1934-35

11

1934

 

TKh5

DRG Br89

C
0-6-0

DLV

1934-38

5

1945

1954

OKl100

LVD Rt

1C1
2-6-2

 

1936

1

1945

1954

Tr5

DRG Br56²

1D
2-8-0

Borsig, Berrlin.

1936-41

66

1945

 

Pm36

PKP

2C1
4-6-2

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1937

2

1937

 

Ty37

PKP

1E
2-10-0

WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1937-41

27

1937

1977

Ot1

DRG Br41

1D1
2-8-2

Borsig Berlin.
Maschinenbau-Anstalt Breslau eller Karlsruhe.
Schwatzkopff, Berlin

1938-40

19

1945

1973

Pm3

DRG Br03¹º

2C1
4-6-2

Borsig, Berlin.
Krauss Maffei, München.
Krupp, Essen.

1939-40

3

1945

1968

Ty4

DRG Br44

1E
2-10-0

Borsig, Berlin.
Henschel, Kassel.
Krupp, Essen.

1940-43

145

1945

1978

Tr7

DRG Br56

1D
2-8-0

Maschinenbau-Anstalt Breslau eller Karlsruhe.

1941

4

1945

1972

Ty5

DRG Br50

1E
2-10-0

Henschel, Kassel.
Krupp, Essen.
Schwartzkopff, Berlin.

1941-44

102

1945

1979

Tr203

USATC S160

1D
2-8-0

Alco, Shenectady, New York. Baldwin, Philadelphia, Pennsylvania. 
Lima,
Lima, Ohio.

1942-45

500

1946

1980

Ty2

DRG Br52

1E
2-10-0

Borsig, Berlin.
Henschel, Kassel.
Schwartzkopff, Berlin.

1943-45

1407/1369*

1945

 

Tr201

USATC S160

1D
2-8-0

Alco, Shenectady, New York. Baldwin, Philadelphia, Pennsylvania. 
Lima,
Lima, Ohio.

1944-45

75

1946

1978

Ty3

DRG Br42

1E
2-10-0

Esslingen, Esslingen a. Neckar.
F.Schichau, Elbing.

1944

3

1945

 

Ty42

PKP

1E
2-10-0

WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).
Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1945-46

150

1945

 

Ty43

PKP

1E
2-10-0

Esslingen, Esslingen a. Neckar.
F.Schichau, Elbing.
WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1946-50

126

1946

2001

Ty45

PKP

1E
2-10-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).
WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1946-51

432

1946

 

Tr202

UNRRA

1D
2-8-0

Alco, Shenectady, New York. Baldwin, Philadelphia, Pennsylvania. 
Lima,
Lima, Ohio.

1947

30

1947

1976

Ty246

PKP

1E
2-10-0

Alco, Shenectady, New York. Baldwin, Philadelphia, Pennsylvania. 
Lima,
Lima, Ohio.

1947

100

1947

1981

Pt47

PKP

1D1
2-8-2

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).
WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1948-51

180

1948

 

TKt48

PKP

1D1
2-8-2

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).
WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1950-57

191

1950

 

Ol49

PKP

1C1
2-6-2

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1951-54

116

1951

 

OK203

PKP

1E
2-10-0

 

1952-55

2

1952

1958

Ty51

PKP

1E
2-10-0

WLF. Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego, Poznań (HCP).

1953-58

232

1953

2001

Ok55

PKP

2C
4-6-0

ZNTK, Piła.
ZNTK, Wrocław.

1954-59

3

1954

1970

TKr56

PKP

1D
2-8-0

 

1957

1

1957

 

TKr55

PKP

1D
2-8-0

ZNTK, Wrocław.

1958

1

1958

1972

TKh49

przemysł

C
0-6-0

Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A., Chrzanów (Fablok).

1961

1

1961

 

 *Der hersker lidt tvivl om hvor mange Ty2 lokomotiver PKP har haft. Et er sikkert, Ty2 1407 er det højeste nummer en Ty2’er har haft. PKP overtog i 1945 fra DRG Ty2 1-1169. I 1962-63 køber PKP yderligere 200stk fra Sovjetunionen. TE/Br52 (TE=Krigsbytte). De fik nummerne fra Ty2 1207-1407. Der mangler efterfølgende 38 lokomotiver for at der var 1407 lokomotiver.


Kilder til teksten:

Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej af Bogdan Pokropiński.
Atlas parowozów af Pawel Terczyński.
Kurze geschichte der Kriegslokomotiven Baureihe 52 und ihr verbeib in Ost und West.
Af Peter Slaughter, Alexander Wassiljew og Roland Beier.