Rystevogn.dk
HjemModeltogJernbanerBilledgalleri JernbanerBilledgalleri SporvogneBilledegalleri Modeltog
Ide'en til mit anlægSporskifter til 2 skinnedriftSporbesættelser
Ide'en til mit anlæg

Igennem mange år har ideen, med selv at bygge et anlæg spøgt i baghovedet på mig. Men det er først efter at jeg fik mere plads, at det blev realistisk at bygge et anlæg. Mange års medlemskab af en klub, havde gjort, at der er mange ideer, men også mange ting jeg gerne ville prøve af.  

Lige fra start lå det fast, at det var et epoke III anlæg (1950-65) der skulle laves. Det var straks mere uklart om der skulle findes noget fra virkeligheden og kopieres, eller om det skulle være noget mere fiktivt. Umiddelbart ville det være sjovt at bygge en model af noget som havde eksisteret. Efter meget søgen, i bøger, tidsskrifter og på internettet mm, døde denne ide. Det var meget svært at finde noget der kunne opfylde bare lidt af det jeg ønsket og kunne være på den plads, jeg havde til rådighed. Derfor bliver det en model af en fiktiv jernbane et sted i Danmark.

Anlægs højden var nu ikke svær at finde. For fra start ville jeg gerne have, at den skulle være forholdsvis højt. Det vil sige over 110cm over gulv. I de amerikanske NMRA-normer er anbefalingen, imellem 110-160cm over gulv. Det jeg vil opnå ved at lave anlægget højt, er at man man bevæger sig rundt i landskabet, i stedet for at kikke ned over det. Anlægs højden endte på 143cm over gulv. Der er jo som bekendt altid fordele og ulemper ved de beslutninger man tager. En af de ulemper den høje anlægs højde har, er at man er nød til at bruge en stige for at kunne nå indover anlægget, der hvor anlægs dybden er stor (over 60cm). En af fordelene, er at man kan sidde på en stol, og montere div. dele under anlægget. Samt at mit arbejdsbord kan stå og anvendes inde under anlægget.
  

At det skulle være en sidebane, var klart fra start. Alene pladsforholdene, gjorde at der ikke var plads til mere. I starten af planlægningen, var det meningen at der skulle være en skjult opstillingsbanegård, under den synlige station. Det blev jeg talt fra, af nogle venner. Et af deres argumenter var, at jeg ville kunne bl.a. slippe for at lave stigninger. Efter at have tænkt over forslaget, kunne jeg godt se at det var et godt argumenter. Det er blevet til, at der med tiden kommer nogle moduler, hvor på der er en fiddelyard, hvor div. Tog kan vendes. Disse moduler skal så kunne sættes op i entréen, i forbindelse med kørsel på anlægget.  

Planlægningen af stationen var en større, men sjov opgave. Mange sporplaner er blevet tegnet, næsten lige så mange er blevet smidt ud igen. Der var mange ting jeg gerne ville have med, men det var langt fra alle der kunne komme med.

Her er eksembler på nogle af de ting jeg gerne ville have.

Havn D/F Færgen Christian IX. Armsignaler.
Rundremise (ikke nødvendigvis stor)

Stor fabrik.Privatbane.

Ret hurtigt blev færgen droppet. Selvom D/F Christian IX ikke er mere end 102cm lang i 1:87, så var den ganske enkelt for stor. Færgen incl. færgelejer og sportilslutninger ville bruge lige under 2m. det var ganske enkelt for meget. Rundremisen faldt også for viskelæderet. Selvom der var et udmærket hjørne, at lægge remisen ind i. Privatbanen, lige som de to andre ting, så fyldte den for meget Der blev plads til en havn, om end kun antydningen af en, men den er der. Færgen blev der også plads til, bare ikke den der var tænkt på i første omgang. M/F Morsø blev valgt i stedt for. Den er godt 46cm lang, så størrelsen er mere anvendelig til et lille anlæg.

Der var 3 sporplaner, fra den virkelige verden, jeg blev ved med at vende tilbage til. Det var Assens, Glyngøre og Thisted. Disse havde på hver deres måde, noget jeg kunne bruge. Assens havde en flot og typisk stationsbygning og en havn. Glyngøre var det færgelejet og perronsporet ved færgen. Thisted, her var det trafikken på thy-banen og TFJ der var tiltalende. Så det hele kom til at gå op i en enhed, hvor at stationen er en kombination imellem Assens og Glyngøre og drift formen bliver taget fra Thy-banen.

Dette ændret nogle af de ting jeg gerne ville have med.    

Havn.
Færgen Morsø.
Armsignaler
Drejeskive for enden af perronen og rektangulær remise i modsatte ende af stationen.

Stor fabrik.
Privatbane. Har tilslutning via statsbanen, lige som Aalborg privatbaner havde i Svenstrup J.
 

Da planlægningen af stationen var færdig, var det landskabs delen turen kom til. Her kommer baggrunden til at spille en stor rolle. Anlægs dybde er i mellem 40-60cm, der er nogle få steder at anlægs dybden er størrer. I første omgang er baggrunden malet lys blå, for illudere himmel. Tanken er at der kommer en fotostat med landskab på, for at kunne illudere en større anlægsdybde end der rent faktisk er.

Her er igen eksembler på nogle af de ting jeg gerne ville have med.
 

Bro, gerne en jern bro 
Å eller en sø.
Overkørsel sikkert med bomme. Vejbro. 
Kirke. 
Gård eller husmandssted
Åbne marker.

Igen var det lidt ”klip en hæl og hug en tå”. Man vil jo gerne have så meget med, men plads forholdene sætter sine grænser.

De åbne marker kommer, men hverken gården eller husmandsstedet er der plads til. Kirken bliver muligvis en af den fotostat der er planlagt som baggrund. Søen er igen en del af den fotostat, som kirken også er på.

Skematisk Sporplan.

 

 

 

I planlægnings fasen, var jeg så heldig at finde den helt rigtige jernplade bro. Så den blev bestilt hjem og kommer til at indgå i anlægget. Under broen føres der en å. Både den sikkret overkørsel og vej broen bliver der plads til.

Bro, gerne en jern bro.
Å, søen bliver en del af baggrunden

Overkørsel sikkert med bomme.

Vejbro.

Kirke. En del af baggrunden.

Da den overordnet planlægning var ved at være klar, manglede jeg bare at finde et navn til min station. Det var ikke så nemt at komme på, som man umiddelbart skulle tro. Efter at have været i tænkebox et stykke tid, kom ideen. Ved at anlægget var lagt op på hyldeknægte, var det jo lige som om at man hængte noget op på en knage. Derved kom navnet Knagsted (ikke at forveksle med en person i DR’s TV drama ”Livsens ondskab” ). Den antydning af en landsby der kommer på landskabsdelen, kommer til at hedde Hyldested Overdrev. De fiktive navne skal være med til at illudere, at anlægget udspiller sig et fiktivt sted i Danmark. 

Sporbenyttelse.

Spor:
Sp. 1. Togvejsspor.
Sp. 2. Togvejsspor.
Sp. 3.
Sp. 4. Opstillingsspor.

Sporgruppe 10.
Sp.11. Postvogne.
Sp.12. Læssevej.
Sp.13. Privat sidespor.
Sp.14. Privat sidespor.

Sporgruppe 20.
Sp.21. Opstillingspor personvogne.

Sporgruppe 30.
Sp. 31. Togførevogne.
Sp. 32. Udtræksspor.

Sporgruppe 40.
Sp. 41. Færge.
Sp. 42. Færgestation.
Sp. 43. Havnespor.
Sp. 45. Slagteri (dummy).

Sporgruppe 50.
Sp. 50. Spor 1 remise.
Sp. 51. Spor 2 remise.

Nu må tiden vise hvad der sker i fremtiden. For med Modeltog ved man aldrig, tingene kan ændres.

I billede galleriet vil man kunne følge opbygningen af anlægget. Jeg vil også engang imellem prøve at beskrive nogle af de ting jeg går og laver til anlægget.